Alla inlägg under mars 2009

Av Ella - 31 mars 2009 21:46

Livet kan då vara toppen

sträcka skönt på hela kroppen

Sängen är så mjuk och skön

njuter med ett litet stön

Ute skiner varma solen ,

brorsan är en riktigt cool en

Ligger  trött och solar magen

höger , vänster  - hela dagen

Till och med  bestämd kanin

blir på våren varm och fin





Av Ella - 30 mars 2009 06:31

Äntligen !

Måndag morgon.

Lugn och ro .

Bara ligga här och glo.


Snart går alla människor iväg .

Lugnet lägger sig .

Dagens planering : ska jag ligga åt höger  -  eller kanske åt vänster ?


En hel lång , skön vecka framför oss.

Underbart !


Av Ella - 29 mars 2009 21:12

Jaha - så var det dags .


Vårbadet .


Bort med omsorgsfullt inrullad lera , hästbajs och annan godlukt .

Bort med den falnande doften av mitt senaste löp.

Bort med det mysiga , odefinierbara kletet på mitt ena ben . Det som fungerade som ett kroniskt frisyrgele .


Men istället:

 Inmasserad med väldoftande schampoo .

Bjuden på små godisbitar   .

Klappad och omhuldad .

Överöst med beröm för att jag står såååå  stilla .

Suck ! Njuuuut !


Den Gudomliga visade än en gång att hon  kan leva upp till sitt namn .


Man kan sammanfatta min nya look såhär :

Mera Curly  -  Mindre Coated .


  ( Men  lika mycket retriever . )


Skickar med några bilder så ni ska förstå .

Först jag  - i vått tillstånd . Jag kanske inte ser så tjusig ut just  här  men kom ihåg att skenet kan bedra !

Bilden under talar sitt eget språk.......

Sen börjar det likna nåt ! Mina vackra lockar drar ihop sig . För att det ska bli riktigt bra ska jag nu ta mig en tur ut  och rulla mig NOGA i snön .

Kanske trycka mig in under  syrenbusken - där ligger de ruttna fågelfröna . Lite parfym kan aldrig skada !











Av Ella - 29 mars 2009 11:25

 Häromkvällen fick jag mammalängtan - trots min ålder .

Mamma är alltid mamma !

Då plockade jag fram några bilder och tittade och grät lite .

Men visst är vi ganska lika ?


Ni kan se på och läsa om min mamma på

www.hundonline.se

Av Ella - 28 mars 2009 09:38

Jaha ,  så är den redan slut  - den underbara lediga vardagen .

Den började redan igår  eftermiddag -  ARBETSHELGEN.

 5 kilometers promenad på asfalt ( mina klor ! ) . Men det var bara början .

Då visste jag precis vad som var på gång . Det blir en SÅN helg  !

Långa promenader , springa och hämta saker som Den Gudomliga  strött omkring sig ( eller ännu värre - INTE hämta saker hon lämnat ) , träna henne  att gå fint och stå still - utan att prata med andra människor .


Jobb , jobb , jobb .


Är det inte måndag snart ?! Varför går veckorna så fort och helgerna är såååååå långa ?


Suck !


 Min poetiska ådra gjorde sig påmind igen . Denna gång blev det en

helgdikt tillägnad Den Gudomliga . Om hon nu kan läsa .


Bara jobba , bara ila

inte ligga varmt och vila

Kanske kröka liten klo

springa runt och bara gno

Hon är inte riktigt redig

ska nog inte vara ledig !

Men det finns ett fjärran hopp

måndag morgon dyker opp !!






Av Ella - 26 mars 2009 17:16

Jag måste börja med att be om ursäkt för att jag inte skrivit så mycket denna vecka. Min assistent har varit lite upptagen . Själv vill jag inte knappa på tangentbordet -  jag kan ju skada en klo !

Men nu är hon på plats igen ( tjänstefolk ! ) och jag kan inte värja mig längre. Har jag tidigare lovat Cruella så blir det Cruella.  Trots att det är med livet som insats . Alla som sett "Pongo och de 101 ( eller 102) dalmatinerna " förstår vad jag menar .


 När jag flyttade hit förra året trodde jag först att jag kommit till ett riktigt lyxigt ställe ( Woow  vad  man kan ha fel ! ) . Första gången jag kom in i köket  såg jag det . Ni vet   kanske att det på vissa RIKTIGT fina restauranger finns  liksom stora glasskålar med  levande fisk - jag pratar om FÄRSK  .

Här var det ännu bättre ! Här snackas det inte slemmig firre .

Nej  här fanns det en levande , välgödd KANIN . Bara att slukas .Varm och go.

Naturligtvis  blev jag eld och lågor -  som till viss del släcktes av allt dreggel .

  YIPPPPPPPPPPPPIIIIIIIIII !!!  Fort kastade jag mig fram för att sätta tänderna i den lilla goa . Glömt var allt aristokrattjafs om uppförande och svalhet .

För min inre syn såg jag tusentals kommande kaninmiddagar .

Hallelujah !

Antagligen var det så att man satte fram en ny kanin varje dag . Det kan väl inte bli bättre  ??

Men vad händer ?

Plockar människorna fram min haklapp ?

Åker kryddburkarna fram ?

Börjar det förberedas för fest ?

NEJ !!

Just så lät de . De nya människorna . I den stunden misstänkte jag att det blivit nån felleverans - inte skulle väl jag ha de här ....


Sen fick jag lära mig att den lilla ( Nåja ...) , svarta madammen  INTE ALLS ska ätas  -  utan är en del av denna udda familj . Men skam den som ger sig . Jag gjorde några försök att ta mig in i kaninburen , men Den Gudomliga gurglade så konstigt så jag bestämde mig för att avstå .


Nu för tiden vet jag att den  svarta damen med de lattjo öronen är Cruella Kanin och jag har hört hemska historier om henne . I den här delen av världen finns det ett ordspråk som lyder såhär :

När Cruella blir arg svimmar Fantomen .

Det ni !

Ni skulle höra henne morra  . Eller stampa hårt i golvet . Huuuga !


 Men det händer ibland att Cruella kommer ut ur buren , som en vanlig kanin , och vill vara snäll och go ( inte god ) . Då brukar jag faktiskt slicka lite på henne  och jag har t.o.m försökt få henne att leka med mig . Det gick kanske inte SÅ bra  - men jag har fått den otroliga äran att ligga alldeles stilla , tätt tryckt mot hennes kind . ( Jag vågade nämligen inte röra på mig ....)


Som ni ser - och som jag påpekat tidigare - så har jag inga fördomar . Jag har både accepterat denna udda familj och försökt att lära mig att leka med maten . Även om den inte ville leka med mig .


Jag hamnade i en liten depression när jag förstod ordningen här och då skrev jag denna förträffliga dikt .


Cruella Kanin - så liten och fin

hon viftar så med sitt öra .

Cruella kanin - med lök och med vin

hon skulle sig så bra göra .

Det finns plats inuti  lilla magen

och där hamnar hon endera dagen .


Nu förstår jag bättre  och dagens dikt är så här :


Man ska inte äta sina vänner

bara de man inte känner.

Även  om man är en hund

får man för en liten stund

känna hur det i hjärtat bränner .


Ja - den kärleken....










Av Ella - 23 mars 2009 21:49

HURRA  HURRA  HURRA 

det är  Farfars födelseda'


Ja må han lever

Ja må han lever

Ja må han lever uti HUND-rade år


Javisst ska han lever

Javisst ska han lever

Ja visst ska han lever uti HUNDrade   ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅRRRRRRRRRRRRRR !!


Nu är det fest !

Skriver mer en annan dag !

Av Ella - 22 mars 2009 09:09

Morgonstund har guld i mund

även för en krullig hund

Springa glatt på stenhård skare

lukta efter gammal hare

Slippa folkets trötta tjat

sen gå hem och äta MAT .


Diktat av aristokrat .

Ovido - Quiz & Flashcards