Direktlänk till inlägg 23 april 2009

Fågeljakt !

Av Ella - 23 april 2009 08:12

Igår åkte jag på en riktig blåsning !

Den Gudomliga  sa plötsligt de mest underbara ord jag kan få nertrillade i mina fågelhundsöron .

" Kom nu - vi ska på fågeljakt ."

Hallelujah ! Jag är bönhörd !

Vässa klorna - här ska springas !

Fort ut i bilen . Ja bilen och bilen...

 Det var den lilla - den där som ser ut som en  flyttbar konservburk .

Nåja . In med  3 hundar och en Gudomlig ( trångt & mysigt ). Iväg i flygande fläng så asfalten sprutade om däcken .

( Det där sista var kanske en liten , liten överdrift  men det ser så bra ut ...)

Parkerade bilen . Jag började ladda . Darra . Tränade käkarna - man måste ju värma upp så man inte sträcker sig när man ska gapa och bära .

Och sen var det dags !


OCH VAD GÖR HON ???????

Hon plockar fram KAMERAN .


Hon skulle jaga fåglar med KAMERAN . Och hur går det till ? Kasta den efter dem kanske ? Skulle hon med sin fysik träffa något mindre än en flodhäst på 1 meters avstånd ? Jag tror inte det .

Dessutom fick vi hundar sitta kvar i bilen . Usch !

Hon ut och började fotografera .

Det är tur att vi ska på en del jaktkurser under våren och sommaren - det kanske finns någon där som kan förklara för henne hur det egentligen  fungerar . Med mycket tålamod och uppmuntring ska jag nog få ordning på henne . Hon är bra - men har vissa uppenbara brister .


Fast jag ska erkänna att det inte var helt bortkastad tid . Jag fick nämligen se de där omtalade  TRANORNA .

WOOW !! Här kan man snacka fågel - med stort F .

Ganska häftiga faktiskt . Min teori om att de går hit ( och därför kommer senare än de andra fladdrarna och fåglarna ) stämmer nog . För de har LÅNGA ben !

Däremot lyckades inte Farfar och jag inte komma på hur man apporterar  dem .Trots att han är en ganska erfaren herre när det gäller såna saker .

Vi får fundera mer på det . Kanske jag träffar någon gammal , erfaren Curly under våren som kan förklara det för mig . I fall den Gudomliga vill att jag ska hämta en sån någon gång .


Nej nu ska jag ta min förmiddagslur . Idag är en sån där härlig dag när Mjuka Handen är sjuk . När hon är sjuk så är nämligen Den Gudomliga och hon hemma hela dagen . Undrar om man kan beställa sjukdom på burk och plocka fram lite när man är sällskapstörstande ?

Fast å andra sidan så kanske de stör mig när jag vill vila.....


Vi får väl se hur det blir . Nu ska jag drömma om Tranor .








 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ella - 30 mars 2012 19:39


    Woow !  Jag har fått en ny kompis ! Träffade henne  ( Joo - det var nog en HON eftersom hon var så trevlig )  i stugan sist vi var där .   Hon var så söööt ! Sprang som en liten pil över snön . Fort fort . Hennes små ben var som m...

Av Ella - 25 februari 2012 12:25

  Jaha . Så har det hänt igen . En tronarvinge är född . Trevligt i och för sig . Men varför denna cirkus ? Det händer ju så ofta !   Jag t.ex ( ett alldeles utmärkt exempel )  födde ju fram en hel hög förra året .  Men blev det ett sån...

Av Ella - 11 februari 2012 13:30


    Det är väldigt viktigt att aktivera sin människa . Om man inte gör det blir de slöa , slappa och likgiltiga . Och feta . De kan också visa upp beteendestörningar som agressivitet , nervositet , depression o.s.v Satt och tänkte på det igår...

Av Ella - 24 december 2011 20:17


          Så här i juletid kan man bli lite i hatten .   God Jul allihopa !   ...

Av Ella - 11 december 2011 18:27

  Jaha , så får jag äntligen låna bloggen . Av min ömma moder . Brunetten . Själv är jag svart som natten . " Som synden " säger min mamma . Fattar inte vad hon menar . Vad är synd ? Kan man äta det ? Nåja , Om jag är som den så smakar den...

Ovido - Quiz & Flashcards